
Turquality Danışmanlığı
İhracat yolculuğunuzda Turquality destekleri ile global pazarlarda fark yaratın!
Turquality Destekleri ile Markanızı Güçlendirin!
İhracat yolculuğunuzda hız kazanmak ve markanızı global pazarlara taşımak için INCENTA Danışmanlık’ın uzman Turquality danışmanlığını keşfedin! INCENTA Danışmanlık olarak, işletmenizin markalaşmasına katkı sağlamak ve Turquality desteklerinden en etkili şekilde yararlanmanız için size özel stratejiler sunuyoruz. Deneyimli danışmanlarımız, Turquality süreçlerinde en uygun hedefleri belirlemenize ve bu hedeflere hızlı bir şekilde ulaşmanıza yardımcı olmak için yanınızda!

Cihat GÖK
Kurucu Ortak
Cihat Gök, kamu ve özel sektörde geniş deneyime sahip bir danışmandır. Şu anda Inceta Danışmanlık'ın kurucusu olarak yatırım teşvikleri ve turquality alanlarında danışmanlık hizmeti sunmaktadır. Daha önce, Türkiye İhracatçılar Meclisi'nde Genel Sekreter Yardımcısı olarak görev yapmış ve Ticaret Bakanlığı'nda 11 yılı aşkın süre boyunca çeşitli pozisyonlarda bulunmuştur. Boğaziçi Üniversitesi'nden Yönetim lisansı ve Columbia Üniversitesi'nden Uluslararası Finans ve Ekonomi Politikası alanında yüksek lisans derecesine sahiptir.
Referanslarımız
Turquality Danışmanlığı: Sıkça Sorulan Sorular
Incenta’da Turquality danışmanlığı hakkında sıkça sorulan sorular aşağıda.
Sorunuzun cevabını göremiyorsanız, iletişim formumuzdan bize bir e-posta gönderebilirsiniz.
Turquality Danışmanlığı SSS
1Turquality Nedir?
Turquality, Ticaret Bakanlığı tarafından sağlanan İhracata Yönelik Devlet Desteklerinin içindeki en kapsamlı ve en yüksek bütçeli destek programıdır. Ana odağı kurumsallaşma ve markalaşmadır.
2Turquality’nin Yasal Çerçevesi Nedir?
Turquality’nin işleyişi; 5973 sayılı İhracat Destekleri Hakkında Karar, Marka ve Turquality Desteğine İlişkin Genelge, Bakanlık talimatları ve teamüllere göre yönetilir.
3Turquality Hangi Kurum Tarafından Yürütülür?
Turquality, Ticaret Bakanlığı (öncesi Ekonomi Bakanlığı, daha öncesi Dış Ticaret Müsteşarlığı) tarafından yürütülür. İlgili birim İhracat Genel Müdürlüğüdür. Programa kabul süreçleri Bakanlık tarafından yönetilir. Destek uygulama süreçleri (başvuru dosyalarının incelenmesi, ilave bilgi/belge temini, tahakkuk listelerinin hazırlanması vb.) ise İhracatçı Birliklerinde yürür.
4Turquality’yi Diğer Desteklerden Farklı Kılan Konular Nelerdir?
Turquality, bir devlet desteği olmasının ötesinde, kurumsallaşma ve markalaşma konusunda Türk firmalarına vizyon çizebilen, nitelikli bir yol haritası sunabilen benzersiz bir programdır. Turquality’yi diğer desteklerden ayıran temel unsurlar arasında; detaylı bir ön incelemeden başarıyla geçebilen firmaların Turquality desteklerini alabilmesi, Ticaret Bakanlığınca sağlanan diğer desteklerin tümünün ve daha fazlasının bünyesinde yer alması, destek limitlerinin yüksek olması, kurumsal gelişime ciddi katkılar sağlayan danışmanlık desteklerinin verilmesi ve her sektöre hitap edebilmesi sayılabilir.
5Turquality’nin Amacı Nedir?
“10 Yılda 10 Dünya Markası” sloganı ile yola çıkan Turquality, Türk markalarının kurumsallaşmaları ve uluslararası arenada daha rekabetçi hale gelmeleri konusunda somut adımlar atılmasına öncülük etti. Bazı Türk markalarının çok önemli bölgesel markalar haline gelmesinde Turquality’nin ciddi katkıları oldu. Markalaşma yoluyla ihracatın artırılması, ihracatın katma değerinin artırılması, ihracatın artmasının bir sonucu olarak üretimin ve istihdamın artması, sağlanan desteklerin temel amacıdır.
6Turquality Ne Zaman Başladı?
Turquality Programı, 2003 yılında (2003/3 sayılı Tebliğ) tekstil ve hazır giyim sektörlerinin
pilot sektör olarak belirlendiği ilk versiyonu ile yürürlüğe girmiştir. 16 marka ile başlayan bu
süreçte, destek kapsamındaki firmalara, İhracata Yönelik Devlet Desteklerin tümünün daha
yüksek limitlerle sağlandığı bir tek pencere uygulaması olarak Turquality Programı diğer
sektörlerden de ilgi gördü.
7Turquality Ne Zaman Diğer Sektörlere Açıldı?
2006 yılında yürürlüğe konulan yeni tebliğle birlikte (2006/4 sayılı Tebliğ) Turquality esaslı bir
dönüşüm geçirerek bugünkü haline oldukça yaklaştı: tüm sektörlere açık, danışmanlık
desteklerine ve kurumsal gelişime yoğun vurgu yapan, “10 Yılda 10 Dünya Markası” gibi
oldukça iddialı ve akılda yer eden bir sloganı ile Turquality Programı kendi markalaşma
sürecini de önemli ölçüde tamamlamış oldu. İlk yıllarda, Türk markalarının altında faaliyet
göstereceği bir çatı marka olarak planlanan Turquality, 2006/4 ile birlikte, Türk markalarını
münferit olarak destekleyen mevcut halini aldı.
8Turquality Başvuru İçin Ön Şart Var mıdır?
2 ön şartın sağlanması gerekmektedir. İlk olarak marka, Türkiye’de ve en az bir ilave ülkede
firma adına tescillenmiş olmalıdır. İkincisi, başvuruyu yapacak olan firma, son 3 yılda
ortalama 3 milyon dolar ihracat yapmış olmalıdır.
9Turquality Başvurusu Nasıl Yapılır?
Turquality başvuru süreci, DYS üzerinden temel birkaç evrak ile başvuru yapılmasıyla
başlamaktadır.
10Turquality Ön İncelemesinin / Denetiminin İçeriği Nedir?
Temel başvurunun Bakanlık tarafından onaylanmasını takiben, yetkilendirilmiş olan
uluslararası danışmanlık firmalarından (Deloitte, PWC, EY, KPMG, GT) biri Bakanlık tarafından
görevlendirilir. Markanın/firmanın 10 farklı alandaki kurumsal yetkinliği ölçümlenir: Strateji,
Finans, Marka Yönetimi, Yeni Ürün Tasarımı/İnovasyon, Pazarlama/Satış, Tedarik Zinciri,
Yönetişim, Bilgi Teknolojileri, Dijitalleşme, İnsan Kaynakları.
11Turquality Ön İncelemesinde Puanlama Baremleri Nelerdir?
10 alandaki yetkinlik düzeylerinin puanlaması sonucunda, firmanın puanı 80 ve üstü olursa
firma Turquality Programı kapsamına alınır. Puanın 60-80 aralığında olması durumunda
Marka Programı kapsamına alınır. 60’ın altında kalması durumunda ise diğer desteklerden
yararlanmak üzere yönlendirilir.
12Marka/Turquality Programına Giremeyen Şirket Tekrar Başvuru Yapabilir Mi?
Destek programı kapsamına alınması uygun görülmeyen şirket, başvurular arasında 6 aydan
az süre bulunmamak şartıyla tekrar ön inceleme başvurusu yapabilir. Bu durumda tüm süreç
yeniden başlayacaktır.
13Turquality’ye Kabulden Sonraki Aşama Nedir?
Firmanın Marka veya Turquality kapsamına alınmasından sonra Stratejik İş Planı / Gelişim Yol
Haritası süreci başlar. Yetkilendirilmiş danışmanlık firmalarından (Deloitte, PWC, EY, KPMG,
GT) biri ile anlaşan firma, önündeki 5 yıllık döneme ilişkin stratejisini ve yol haritasını
oluşturur. Bu yol haritasının Bakanlık tarafından onaylanmasını takiben firma, destek
ödemesi almaya başlar.
14Turquality’ye Giriş Denetimini Hangi Firmalar Yapar?
Başvuru yapan Türk markalarının, uluslararası yetkinliği olan danışmanlık firmalarının (PWC,
EY, Deloitte, KPMG, GT) detaylı denetim süreci sonrasında yüksek puan almaları halinde
Turquality’ye kabul ediliyor olması, Turquality’nin bir akreditasyon programı ve bir kalite
göstergesi olarak algılanmasına yol açtı. Bu pozitif ayrışma, Turquality’ye yoğun talep
gelmesini tetikledi.
15Sadece B2C Markalar mı Turquality’ye Girebilir?
B2C markalar ile başlayan Turquality, Türk markalarından gelen yoğun talep sonucu B2B
markalara da açıldı. Bu açılma süreci belirgin bir tarihte yapılan tek bir değişiklikten ziyade,
yıllara yayılan bir süreçte, B2B markaların yararlanabileceği destek yapısının oluşturulması ve
tanımların güncellenmesi ile gerçekleştirildi.
16Hizmet Sektörü Ne Zaman Turquality’ye Dahil Oldu?
Turquality’de esaslı dönüm noktalarından biri de gastronomi sektörünün pilot sektör olarak
kapsama alınmasıyla başlayan hizmet sektörlerine de Turquality desteği sağlanması süreci
oldu. Temelleri 2011 yılında atılan bu süreç, müstakil bir Hizmet Turquality’nin
oluşturulmasıyla ileri boyuta taşındı.
17Turquality’ye Hedef Pazar Odağı Ne Zaman Eklendi?
Turquality’deki diğer bir esaslı değişiklik, Hedef Pazar Odaklı destek sistemine geçilmesidir.
2017 yılında yapılan bu değişiklikle, Turquality kapsamındaki firmalar ilk 5 yıllık tam destek
dönemi ardından, hedef pazarlarının her biri için, bazı kısıtlamalarla toplam 5 yıl destek
alabilir hale geldiler.
18Turquality’ye Dahil Olmak Neden Eskiye Göre Daha Zor?
Turquality’yi daha zor ulaşılır hale getiren değişiklikler 2018’de yapıldı. 2018’de ön inceleme
sürecinde yapılan kriter değişiklikleriyle firmaların Turquality’ye girişi daha zor hale geldi.
2018’den önce ön incelemeye giren firmaların önemli bir kısmı Turquality’ye girebiliyorken,
2018’den itibaren daha az firma Turquality’ye, daha çok firma Turquality’nin bir alt grubu
olan Marka Programı’na girmeye başladı.
19Turquality Mevcut Halini Ne zaman Aldı?
Turquality ile ilgili son büyük değişiklikler 2022 yılında yapıldı. İhracata Yönelik Devlet
Desteklerinin tümünün tek çatı altında birleştirildiği 5973 saylı Karar ile Turquality
desteklerinden yararlanma süreçleri kolaylaştırıldı, sadeleştirildi, daha kolay anlaşılabilir hale
geldi. Bu tarihten sonra da çeşitli değişiklikler yapılmakla beraber, Turquality sistematiğinin
olgunlaşması, daha kullanıcı dostu, daha anlaşılır ve daha sürdürülebilir olmasının temelinde
2022 yılı değişiklikleri yatar.
20Turquality’nin Altındaki Turquality ve Marka Programları Ne Anlama Gelir?
Kafa karıştırabilecek bir isimlendirmeyi açmakta fayda var. Turquality’nin 2 alt grubu;
Turquality Program (1.Grup) ve Marka Programı (2. Grup) olarak isimlendirilmiştir. Desteğin
tümünün adı Turquality iken; bu destekteki üst grubun, 1. Grubun adı da Turquality’dir. Alt
grubun, 2’nci grubun adı ise Marka Programıdır.
21Marka Programı ve Turquality Programı Arasındaki Fark Nedir?
Turquality’ye giriş için yapılan ön denetimde yüksek puan alan firmalar Turquality
Programına (1. Grup), orta düzeyde puan alan firmalar Marka Programına (2. Grup) dahil
edilir. İkisinin arasındaki en önemli fark; 2. Grupta destek süresi 4 yıl ile sınırlıyken, 1. Grupta
destek süresinin 5 yıl + Hedef Pazar Odaklı sınırsız dönem olmasıdır. Destek üst limitlerinde
farklılık bulunmakla birlikte, pratikte bu üst limitler 2 grup arasında bir fark yaratmamaktadır.
22Kaç Adet Marka Turquality’den Yararlanıyor?
Ekim 2024 itibarıyla; toplam 331 adet marka, 5973 sayılı Karar çerçevesinde desteklerden
yararlanmaktadır. 331 adet markanın 109 adedi Marka Programı, 222 adedi Turquality
Programı kapsamındadır. Toplam 58 adet marka, 2564 sayılı Karar (Hizmet Turquality)
çerçevesinde desteklerden yararlanmaktadır. 58 adet markanın 30 adedi Hizmet Marka
Programı, 28 adedi Hizmet Turquality Programı kapsamındadır. Toplam 30 adet marka, 5447
sayılı Karar (E-Turquality) çerçevesinde desteklerden yararlanmaktadır. Toplamda 419 adet
marka, Turquality kapsamındadır. Bu sayılar yeni başvurular sebebiyle çok sık değişmektedir.
23Turquality’de Destek Üst Limiti Var mı?
Turquality Programındaki (1. Grup) bir firma, 2024 yılında toplam en fazla 280 Milyon TL
destek alabilecektir. Marka Programındaki (2. Grup) bir firma ise 2024 yılında toplam en fazla
140 Milyon TL destek alabilecektir.
24Turquality Destek Üst Limitleri Nasıl Güncellenir?
Destek üst limitleri her yılın başında, bir önceki yılın (ÜFE+TÜFE)/2 oranında güncellenir.
Örneğin; 2024 yılında 280 ve 140 Milyon TL olan üst limitler 2023 yılında 180 ve 90 Milyon TL
tutarındaydı.
25Turquality’de Destek Oranı Nedir?
Turquality’de baz destek oranı %50’dir. İhracat Genel Müdürlüğünde her yıl duyurulan hedef
pazarlarda ilave 20 puan, hedef sektörlerde ilave 5 puan destek sağlanır. Bu şekilde destek
oranı %75’e kadar ulaşabilir.
26Turquality Desteklerinde Ön Ödeme (Prefinansman) Var mıdır?
Turquality’de ön ödeme (prefinansman) bulunmamaktadır. Firmalar harcamaları yaptıktan
sonra destek başvurusu yapabilmektedir.
27Turquality Destekleri Hibe Şeklinde mi Verilir?
Turquality destekleri hibe şeklinde, firma hesabına nakit olarak ödenmektedir. Geri ödemeli
kredi, vergi alacaklarından vazgeçilmesi gibi uygulamalar bulunmamaktadır.
28Turquality’de Hangi Harcamalar Desteklenir?
Turquality, bir markanın uluslararası bir marka haline gelmesi için geliştirilmesi gereken
kasların neredeyse hepsine hitap eden destekler sağlamaktadır. Bu destek türleri,
sadeleştirilmiş tanımlarıyla şu şekildedir: Tanıtım, Fuar, Danışmanlık, Birim Kira ve
Dekorasyon, Franchise Kira ve Dekorasyon, İstihdam, Marka Tescili, Pazara Giriş Belgeleri,
Pazar Araştırması, Gelişim Yol Haritası.
29Turquality’de Hangi Tanıtım Harcamaları Desteklenir?
İhracat Genel Müdürü’nün sunumlarında ifade ettiği haliyle: “Yurtdışında tanıtım için
kullanabileceğiniz bütün mecralar için Turquality’de tanıtım desteği var”. Geleneksel medya,
sosyal medya ve diğer dijital medya kullanarak yurtdışında yapılan tanıtımlar için destek var.
30Turquality’de Hangi Fuar Harcamaları Desteklenir?
Yurtdışındaki fuarlarda gerçekleştirilecek stand kirası, stand dekorasyon ve navlun
harcamaları desteklenir.
31Turquality’de Hangi Danışmanlık Harcamaları Desteklenir?
Yönetim danışmanlığı, bilişim danışmanlığı ve sürdürülebilirlik danışmanlığı başlığı altında yer
alan çok sayıda danışmanlık ve yazılım için Turquality’den destek alınabilmektedir. Özetle; bir
firmanın daha kurumsal hale gelmesi için alınan danışmanlıkların çoğu için destek alınabilir.
Danışmanlık ve yazılım hizmetleri Türkiye’den alınabileceği gibi yurtdışından da
alınabilmektedir.
32Danışmanlık Hizmetinin Alınacağı Danışman Şirketler İçin Bir Akreditasyon Var Mıdır?
Danışman şirketler için bir akreditasyon yoktur. Ancak harcamaya konu danışmanlık
hizmetlerinin alanında yetkin, danışmanlık hizmetini verme kapasitesine sahip ve ilişkili kişi
olmayan şirketlerden satın alınması gerekir. Gerek görülmesi halinde söz konusu yetkinlik,
danışman şirketin daha önce yapmış olduğu faaliyetler, projede görev alacak danışmanların
eğitim durumları ve iş tecrübeleri dikkate alınarak İhracatçı Birliği tarafından tespit edilir.
33Turquality’de Hangi Kira ve Dekorasyon Harcamaları Desteklenir?
Yurtdışındaki birimlerin (mağaza, ofis, depo, showroom vb.) kira giderleri için Turquality’den
destek alınabilmektedir. Özellikle mağaza kanalıyla ilerleyen sektörlerde bu destek kalemi
yoğun olarak kullanılmaktadır. Sayılan birimlerin dekorasyon/kurulum giderleri (kısıtlı bir liste
çerçevesinde) için de destek sağlanmaktadır.
34Turquality’de Hangi Franchise ve Dekorasyon Harcamaları Desteklenir?
Yurtdışında franchise verilen mağazalar için de kira ve dekorasyon/kurulum giderleri için
Turquality kapsamında destek verilmektedir.
35Turquality’de Hangi İstihdam Harcamaları Desteklenir?
Turquality’de yer alan firmalarda ürün geliştirme işi yapan mühendislerin ve ürüne yönelik
tasarım geliştiren, tasarımla ilgili okullardan mezun tasarımcıların brüt maaşları üzerinden
destek verilmektedir. İstihdam desteğinde, Türkiye’de istihdam şartı bulunmamaktadır.
36Turquality’de Hangi Marka Tescili Harcamaları Desteklenir?
Turquality kapsamına alınan markaya yönelik olarak diğer ülkelerde gerçekleştirilen tescil
harcamaları desteklenir.
37Turquality’de Hangi Pazara Giriş Belgeleri Harcamaları Desteklenir?
Özetle; hedef pazarlara giriş için gereken her pazara giriş belgesi desteklenir diyebiliriz.
Destelenen belgelerle ilgili çok uzun bir liste bulunmaktadır. Bu listede yer almayan belgeler
de talep üzerine listeye eklenebilmektedir.
38Turquality’de Hangi Pazar Araştırması Harcamaları Desteklenir?
Hedef pazarlara yönelik olarak satın alınan veya hazırlatılan Pazar araştırması raporları için
Turquality’de destek sağlanmaktadır.
39Turquality’de Hangi Stratejik İş Planı / Gelişim Yol Haritası Harcamaları Desteklenir?
Turquality’ye girişten sonra yapılması zorunlu olan Stratejik İş Planı / Gelişim Yol Haritası için
ödenen tutar da destek kapsamındadır. Bu destek sadece 1 kere sağlanmaktadır.
40Hizmet Turquality Nedir?
Hizmet Turquality, Ticaret Bakanlığı (öncesi Ekonomi Bakanlığı, daha öncesi Dış Ticaret
Müsteşarlığı) tarafından sağlanan hizmet sektörü desteklerinin en kapsamlı ve en yüksek
bütçeli destek programıdır. Bir devlet desteği olmasının ötesinde, kurumsallaşma ve
markalaşma konusunda Türk firmalarına vizyon çizebilen, nitelikli bir yol haritası sunabilen
benzersiz bir programdır.
41Hizmet Turquality’nin Yasal Çerçevesi Nedir?
Hizmet Turquality’nin işleyişi; 2564 Sayılı Döviz Kazandırıcı Hizmet Sektörleri Markalaşma
Destekleri Hakkında Karar, Döviz Kazandırıcı Hizmet Sektörleri Markalaşma Destekleri
Hakkında Kararın Uygulama Usul Ve Esaslarına İlişkin Genelge, Bakanlık talimatları ve
teamüller üzerinden sağlanır.
42Hizmet Turquality Hangi Kurum Tarafından Yürütülür?
Hizmet Turquality, Ticaret Bakanlığı (öncesi Ekonomi Bakanlığı, daha öncesi Dış Ticaret
Müsteşarlığı) tarafından yürütülür. İlgili birim Uluslararası Hizmet Ticaret Genel
Müdürlüğüdür. Programa kabul süreçleri Bakanlık tarafından yönetilir. Destek uygulama
süreçleri ise Hizmet İhracatçıları Birliğinde yürür.
43Hizmet Turquality’yi Diğer Desteklerden Farklı Kılan Konular Nelerdir?
Hizmet Turquality’yi diğer desteklerden ayıran temel unsurlar arasında; detaylı bir ön
incelemeden başarıyla geçebilen firmaların Hizmet Turquality desteklerini alabilmesi,
sağlanan diğer desteklerin tümünün ve daha fazlasının bünyesinde yer alması, destek
limitlerinin yüksek olması, kurumsal gelişime ciddi katkılar sağlayan danışmanlık
desteklerinin verilmesi ve çok sayıda alt sektöre (sağlık, eğitim, ulaştırma, gastronomi vb.)
hitap edebilmesi sayılabilir.
44Hizmet Turquality Ne Zaman Başladı?
Hizmet Turquality’nin başlangıcı, gastronomi sektörünün pilot sektör olarak Turquality’de
kapsama alınmasıdır. Bu adımla, hizmet sektörlerine de Turquality desteği sağlanması süreci
başladı. Temelleri 2011 yılında atılan bu süreç, müstakil bir Hizmet Turquality’nin
oluşturulmasıyla ileri bir boyuta taşındı.
45Hizmet Turquality Ne Zaman Kurumsallaştı?
Başlangıç çalışmaları İhracat Genel Müdürlüğünde yapılan Hizmet Turquality, Uluslararası
Hizmet Ticaret Genel Müdürlüğünde kendi müstakil yapısına kavuştu. 2015 yılında
yayınlanan Karar (2015/9 sayılı Karar), Hizmet Turquality’nin karakteristiğinin oluşmasındaki
ilk önemli adımdır. Mal ihracatına ilişkin Turquality ile önemli ölçüde benzeşen bir formatta
kurgulanan bu Hizmet Turquality Karar’ı zaman içinde dönüşümler geçirmiştir.
46Hizmet İhracatçıları Birliğinin Hizmet Turquality için Önemi Nedir?
Hizmet Turquality destekleri, 2018 yılında müstakil bir Hizmet İhracatçıları Birliği’nin
kurulmasıyla yen bir boyuta geçmiştir. Destek süreçlerini yürüten müstakil bir ihracatçı
birliği, Hizmet Turquality süreçlerini daha cazip, ulaşılabilir, kolay faydalanılabilir hale
getirmiştir. Ticaret Bakanlığı’nın desteklerinden yararlanılabilmesi için Hizmet İhracatçıları
Birliğine üyeliğin zorunlu olması, Birliğe üyeliği cazip hale getirmiştir. Üye sayısının (ve
dolayısıyla) gelirlerinin artmasıyla Hizmet İhracatçıları Birliği’nin kurumsal alt yapısı ve
gelirleri daha sürdürülebilir hale gelmiş ve hizmet desteklerinin süreçlerinin iyileştirilmesi
mümkün olmuştur.
47Hizmet Turquality Mevcut Halini Ne Zaman Aldı?
2021 yılında Ticaret Bakanlığı bünyesinde Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdürlüğünün
oluşturulması ile hizmet sektörünün kurumsal altyapı çerçevesi önemli ölçüde
tamamlanmıştır. 2022 yılında yayınlanan “Döviz Kazandırıcı Hizmet Sektörleri Markalaşma
Destekleri Hakkında Karar” (2564 sayılı Karar) ile Hizmet Turquality’nin mevcut hali
kurulmuştur.
48Hizmet Turquality için Ön Şart Var mıdır?
Öncelikle başvuru yapılacak marka, Türkiye’de ve en az 1 ülkede daha firma adına
tescillenmiş olmalıdır. Ayrıca, gastronomi sektöründe faaliyet gösteren firmaların yurt içinde
en az 5, yurt dışında en az 1 lokanta/kafeden oluşan zincire sahip olması gerekir. Konaklama
sektöründe faaliyet gösteren firmalar için ise son üç yılda yurt dışından gelen ziyaretçilerden
elde ettikleri satış hasılatının yıllık ortalamasının; butik otel statüsündekiler için en az 500 bin
dolar, diğer oteller ve otel grupları için en az 4 milyon dolar olması gerekir.
49Hizmet Turquality Başvurusu Nasıl Yapılır?
Hizmet Turquality başvuru süreci, DYS üzerinden temel birkaç evrak ile başvuru yapılmasıyla
başlamaktadır.
50Hizmet Turquality Ön İncelemesinin / Denetiminin İçeriği Nedir?
Temel başvurunun Bakanlık tarafından onaylanmasını takiben, yetkilendirilmiş olan
uluslararası danışmanlık firmalarından (Deloitte, PWC, E&Y, KPMG, GT) biri Bakanlık
tarafından görevlendirilir. Markanın/firmanın 10 farklı alandaki kurumsal yetkinliği
ölçümlenir: Strateji, Finansal Performans, Marka Yönetimi, Pazarlama, Satış,
İnovasyon/Hizmet Geliştirme, Yönetişim, Bilgi Teknolojileri, Dijitalleşme, İnsan Kaynakları.
51Hizmet Turquality Ön İncelemesinde Puanlama Baremleri Nelerdir?
10 alandaki yetkinlik düzeylerinin puanlaması sonucunda firmanın puanı 80 ve üstü olursa
firma Turquality Programı kapsamına alınır. Puanın 60-80 aralığında olması durumunda
Marka Programı kapsamına alınır. 60’ın altında kalması durumunda ise diğer desteklerden
yararlanmak üzere yönlendirilir.
52Hizmet Turquality’ye Kabulden Sonraki Aşama Nedir?
Firmanın Marka veya Turquality kapsamına alınmasından sonra Stratejik İş Planı / Gelişim Yol
Haritası süreci başlar. Yetkilendirilmiş danışmanlık firmalarından (Deloitte, PWC, E&Y, KPMG,
GT) biri ile anlaşan firma, önündeki 5 yıllık döneme ilişkin stratejisini ve yol haritasını
oluşturur. Bu yol haritasının Bakanlık tarafından onaylanmasını takiben firma, destek
ödemesi almaya başlar.
53Hizmet Turquality’nin Altındaki Turquality ve Marka Programları Ne Anlama Gelir?
Kafa karıştırabilecek bir isimlendirmeyi açmakta fayda var. Hizmet Turquality’nin 2 alt grubu;
Turquality Program (1.Grup) ve Marka Programı (2. Grup) olarak isimlendirilmiştir. Desteğin
tümünün adı Turquality iken; bu destekteki üst grubun, 1. Grubun adı da Turquality’dir. Alt
grubun, 2’nci grubun adı ise Marka Programıdır.
54Hizmet Turquality’deki Marka Programı ve Turquality Programı Arasındaki Fark Nedir?
Hizmet Turquality’ye giriş için yapılan ön denetimde yüksek puan alan firmalar Turquality
Programına (1. Grup), orta düzeyde puan alan firmalar Marka Programına (2. Grup) dahil
edilir. İkisinin arasındaki en önemli fark; 2. Grupta destek süresi 4 yıl ile sınırlıyken, 1. Grupta
destek süresinin 5 yıl + Hedef Pazar Odaklı sınırsız dönem olmasıdır. Destek üst limitlerinde
farklılık bulunmakla birlikte, pratikte bu üst limitler 2 grup arasında bir fark yaratmamaktadır.
55Kaç Adet Marka Hizmet Turquality’den Yararlanıyor?
Ekim 2024 itibarıyla; toplam 331 adet marka, 5973 sayılı Karar çerçevesinde desteklerden
yararlanmaktadır. 331 adet markanın 109 adedi Marka Programı, 222 adedi Turquality
Programı kapsamındadır. Toplam 58 adet marka, 2564 sayılı Karar (Hizmet Turquality)
çerçevesinde desteklerden yararlanmaktadır. 58 adet markanın 30 adedi Hizmet Marka
Programı, 28 adedi Hizmet Turquality Programı kapsamındadır. Toplam 30 adet marka, 5447
sayılı Karar (E-Turquality) çerçevesinde desteklerden yararlanmaktadır. Toplamda 419 adet
marka, Turquality kapsamındadır. Bu sayılar yeni başvurular sebebiyle çok sık değişmektedir.
56Hizmet Turquality’de Destek Üst Limiti Var mı?
Turquality Programındaki (1. Grup) bir firma, 2024 yılında toplam en fazla 275 Milyon TL
destek alabilecektir. Marka Programındaki (2. Grup) firmalar için toplam bir üst limit
olmamakla birlikte, her bir harcama kalemi için belirlenmiş limitler bulunmaktadır. Belirtilen
toplam üst limitlerin haricinde, Hizmet Turquality Programında danışmanlıklar, istihdam ve
Stratejik İş Planı için ayrıca limit tanımlanmıştır. Hizmet Marka Programında ise her destek
kalemi için üst limit tanımlanmıştır.
57Hizmet Turquality Destek Üst Limitleri Nasıl Güncellenir?
Destek üst limitleri her yılın başında, bir önceki yılın (ÜFE+TÜFE)/2 oranında güncellenir.
58Hizmet Turquality’de Destek Oranı Nedir?
Hizmet Turquality’de destek oranı %50’dir.
59Hizmet Turquality Desteklerinde Ön Ödeme (Prefinansman) Var mıdır?
Hizmet Turquality’de ön ödeme (prefinansman) bulunmamaktadır. Firmalar harcamaları
yaptıktan sonra destek başvurusu yapabilmektedir.
60Hizmet Turquality Destekleri Hibe Şeklinde mi Verilir?
Hizmet Turquality destekleri hibe şeklinde, firma hesabına nakit olarak ödenmektedir. Geri
ödemeli kredi, vergi alacaklarından vazgeçilmesi gibi uygulamalar bulunmamaktadır.
61Hizmet Turquality’de Hangi Harcamalar Desteklenir?
Hizmet Turquality, bir markanın uluslararası bir marka haline gelmesi için geliştirmesi
gereken kasların neredeyse hepsine hitap eden destekler sağlamaktadır. Bu destek türleri,
sadeleştirilmiş tanımlarıyla şu şekildedir: Tanıtım, Yurtdışı Etkinlik, Danışmanlık, Acente
Komisyon, Birim Kira ve Dekorasyon, Franchise Kira ve Dekorasyon, İstihdam, Marka Tescili,
Pazara Giriş Belgeleri, Pazar Araştırması, Uluslararası Kuruluşlara Üyelik, Gelişim Yol Haritası.
62Hizmet Turquality’de Hangi Tanıtım Harcamaları Desteklenir?
Yurtdışında tanıtım için kullanabileceğiniz bütün mecralar için Turquality’de tanıtım desteği
olduğunu söyleyebiliriz. Geleneksel medya, sosyal medya ve diğer dijital medya kullanarak
yurtdışında yapılan tanıtımlar için destek var.
63Hizmet Turquality’de Hangi Yurtdışı Etkinlik Harcamaları Desteklenir?
Yurtdışındaki fuarlarda / etkinliklerde gerçekleştirilecek stand / alan kirası, stand / alan
dekorasyon ve navlun harcamaları desteklenir.
64Hizmet Turquality’de Hangi Danışmanlık Harcamaları Desteklenir?
Yönetim danışmanlığı ve bilişim danışmanlığı danışmanlığı başlığı altında yer alan çok sayıda
danışmanlık ve yazılım için Hizmet Turquality’den destek alınabilmektedir. Özetle; bir
firmanın daha kurumsal hale gelmesi için alınan danışmanlıkların çoğu için destek alınabilir.
Danışmanlık ve yazılım hizmetleri Türkiye’den alınabileceği gibi yurtdışından da
alınabilmektedir.
65Hizmet Turquality’de Hangi Acente Komisyon Harcamaları Desteklenir?
Hizmet Turquality kapsamındaki markaya ilişkin, firmanın hedef pazarlarında gerçekleştirilen
acente komisyon harcamaları desteklenir. Örneğin üniversitelere öğrenci, hastanelere hasta,
havayolu şirketlerine yolcu temin eden ve sağladıkları hizmet karşılığında fatura kesen
acentelere ilişkin harcamalar destek kapsamındadır.
66Hizmet Turquality’de Hangi Kira ve Dekorasyon Harcamaları Desteklenir?
Yurtdışındaki birimlerin (ön tanı merkezi, ofis, depo, satış sonrası servis hizmeti veren
birimler) kira giderleri için Turquality’den destek alınabilmektedir. Hizmet sektörünün yapısı
itibarıyla, mağaza benzeri yüksek maliyetli birimler olmadığından, bu destek kaleminden çok
fazla destek alınamamaktadır. Sayılan birimlerin dekorasyon/kurulum giderleri (kısıtlı bir liste
çerçevesinde) için de destek sağlanmaktadır.
67Hizmet Turquality’de Hangi Franchise ve Dekorasyon Harcamaları Desteklenir?
Yurtdışında franchise verilen mağazalar için de kira ve dekorasyon/kurulum giderleri için
Hizmet Turquality kapsamında destek verilmektedir. Bir noktayı vurgulamakta fayda var.
Hizmet sektörünün bu destekten yararlanması pratikte neredeyse imkansızdır. Franchise
sistemini kullanması beklenen gastronomi sektöründe kira harcamaları destek kapsamından
çıkarılmıştır. Diğer sektörlerde ise franchise sistemi pek kullanılmamakta, kullanılsa bile
sağlanan destekler franchise’lara fayda sağlamamaktadır.
68Hizmet Turquality’de Hangi İstihdam Harcamaları Desteklenir?
Hizmet Turquality’de yer alan firmalarda destek verilen istihdam alanlarının listesi oldukça
geniş tutulmuştur. Hizmet sektörlerinin ihtiyaçlarına göre; aşçı/şef; tercüman, çağrı merkezi
personeli, rehber, sosyal medya uzmanı ve pazarlama uzmanı; yabancı uyruklu
akademisyenler, uluslararası öğrenci ofislerinde görevli personel; yazılımcı ve mühendisler
istihdam desteğinden yararlanabilir.
69Hizmet Turquality’de Hangi Marka Tescili Harcamaları Desteklenir?
Turquality kapsamına alınan markaya yönelik olarak diğer ülkelerde gerçekleştirilen tescil
harcamaları desteklenir.
70Hizmet Turquality’de Hangi Pazara Giriş Belgeleri Harcamaları Desteklenir?
Özetle; hedef pazarlara giriş için gerektiği değerlendirilen belgelerin, hizmet sektörlerine
göre ayrıştırılmış bir listesi bulunmaktadır. Liste henüz çok uzun olmamakla birlikte,
sektörlerin ihtiyaçlarını önemli ölçüde karşılamakta ve talep üzerine hızlıca
güncellenmektedir.
71Hizmet Turquality’de Hangi Pazar Araştırması Harcamaları Desteklenir?
Hedef pazarlara yönelik olarak satın alınan veya hazırlatılan Pazar araştırması raporları için
Hizmet Turquality’de destek sağlanmaktadır.
72Hizmet Turquality’de Hangi Uluslararası Kuruluşlara Üyelik Harcamaları Desteklenir?
Sektörün doğası gereği zorunlu olan veya üyelik yoluyla uluslararası alanda görünürlük
sağlamaya yarayan kuruluşlara üyelik giderleri Hizmet Turquality tarafından
desteklenmektedir. Desteklenen üyeliklerin listesinde ağırlıklı olarak ulaştırma ve eğitim
sektörleri bulunmaktadır.
73Hizmet Turquality’de Hangi Stratejik İş Planı / Gelişim Yol Haritası Harcamaları Desteklenir?
Hizmet Turquality’ye girişten sonra yapılması zorunlu olan Stratejik İş Planı / Gelişim Yol
Haritası için ödenen tutar da destek kapsamındadır. Bu destek sadece 1 kere sağlanmaktadır.
74E-Turquality Nedir?
E-Turquality Programı, ülkemizin bilişim ve alt sektörlerinin geliştirilmesi, inovasyonun teşvik
edilmesi ve uluslararası pazarlarda rekabet edebilecek bölgesel ve küresel unicornların
oluşturulmasına yönelik olarak yürütülmektedir. Bilişim sektörüne özel yeni destek
unsurlarını içeren E-Turquality Programı, tüm bilişim ve alt sektörlerdeki katma değeri yüksek
firmaların desteklenmesi amacı doğrultusunda hazırlanmıştır. E-Turquality, Bilişim sektörüne
özelleştirilmiş bir Hizmet Turquality sistematiğidir.
75E-Turquality’nin Yasal Çerçevesi Nedir?
Hizmet Turquality’nin altında yer alan sektörlerden biri olan Bilişim sektörü, diğer sektörlere
kıyasla farklı bir karakteristiğe sahiptir ve çok hızlı büyümektedir. Bu dinamik sektörün
spesifik ihtiyaçlarına yönelik olarak kurgulanan E-Turquality 2022 yılında yayınlanan 5449
sayılı Karar ile hayata geçmiştir. E-Turquality’nin gelişim sürecini anlayabilmek için Hizmet
Turquality’nin gelişim sürecine de bakmak gerekmektedir.
76E-Turquality Hangi Kurum Tarafından Yürütülür?
E-Turquality, Ticaret Bakanlığı (öncesi Ekonomi Bakanlığı, daha öncesi Dış Ticaret
Müsteşarlığı) tarafından yürütülür. İlgili birim Uluslararası Hizmet Ticaret Genel
Müdürlüğüdür. Programa kabul süreçleri Bakanlık tarafından yönetilir. Destek uygulama
süreçleri ise Hizmet İhracatçıları Birliğinde yürür.
77E-Turquality’yi Diğer Desteklerden Farklı Kılan Konular Nelerdir?
E-Turquality’yi diğer desteklerden ayıran temel unsurlar arasında; detaylı bir ön incelemeden
başarıyla geçebilen firmaların E-Turquality desteklerini alabilmesi, sağlanan diğer desteklerin
tümünün ve daha fazlasının bünyesinde yer alması, destek limitlerinin yüksek olması ve
kurumsal gelişime ciddi katkılar sağlayan danışmanlık desteklerinin verilmesi sayılabilir.
78E-Turquality Ne Zaman Kurumsallaştı?
2021 yılında Ticaret Bakanlığı bünyesinde Uluslararası Hizmet Ticareti Genel Müdürlüğünün
kurulması ile hizmet sektörünün kurumsal altyapı çerçevesi önemli ölçüde tamamlanmıştır.
2022 yılında yayınlanan “Döviz Kazandırıcı Hizmet Sektörleri Markalaşma Destekleri Hakkında
Karar” (2564 sayılı Karar) ile Hizmet Turquality’nin mevcut hali kurulmuştur. Yine 2022 yılında
yayınlanan “Türkiye Bilişim Sektörünün Uluslararasılaşması ve E-Turquality (Bilişimin Yıldızları
Programı) Hakkında Karar” (5447 sayılı Karar), E-Turquality’nin yasal çerçevesini
belirlemektedir.
79E-Turquality Hangi Alt Sektörlere Hitap Etmektedir.
Bilişim sektörü çeşitli alt sektörlerden oluşmaktadır: Yazılım, Yapay Zeka, Büyük Veri, Siber
Güvenlik, Gömülü Yazılım, E-Spor, Finansal Yazılım, Blok Zincir, Akıllı Şehir, Bilişim Hizmetleri,
Sistem Bakım ve Destek Hizmetleri, Dijital Aracılık, Dijital Oyun, Telekomünikasyon, 5G, Bulut
ve İletişim, Veri Merkezi, Yeşil Dönüşüm. E-Turquality bu alt sektörlerin tümüne yönelik
destekler içermektedir. Katma değeri en yüksek sektörlerden biri olan Bilişim sektörü,
taşıdığı müthiş büyüme ve ihracat potansiyeli sebebiyle diğer sektörlerden ayrıştırılmıştır.
80E-Turquality’nin Diğer Turquality Programlarında Farkı Nedir?
İsminde Turquality ifadesini taşımakla birlikte E-Turquality, markaya değil, bilişim sektörü
hizmetlerine ve ürünlerine odaklanmıştır.
81E-Turquality için Ön Şart Var mıdır?
E-Turquality kapsamına alınmak isteyen firmaların ana yönetim ve iş merkezlerinin
Türkiye’de yerleşik olması, faaliyetlerine ilk defa Türkiye’de başlamış olması, Hizmet
İhracatçıları Birliğine üye olması ve alt sektörler için farklılaşmış tutarlarda ihracat yapmış
olması gerekir. (Dijital oyun sektörü için son üç yıl ihracat ortalaması en az 1 milyon dolar,
diğer sektörler için ise 500 bin dolar tutarında olması gerekir.)
82E-Turquality Ön İncelemesinin / Denetiminin İçeriği Nedir?
Yetkilendirilmiş danışmanlık firmalarından (Deloitte, PWC, E&Y, KPMG, GT) biri tarafından
yapılacak ön inceleme çalışmasında firma 10 alanda incelenir: Vizyon, Ürünler/Hizmetler,
Strateji Yönetimi, Finansal Yönetim, Operasyon Yönetimi, Pazarlama/Satış/Marka Yönetimi,
Yönetişim, İnsan Kaynakları Yönetimin, Bilgi Teknolojileri/Dijitalleşme, Uluslararasılaşma ve
Unicorn Olma Potansiyeli.
83E-Turquality Ön İncelemesinde Puanlama Baremleri Nelerdir?
Ön inceleme neticesinde 100 üzerinden 70 ve üzeri puan alan firmalar E-Turquality
Programına dahil edilir. Belirli konular için firmaya ek puan verilir:
Serbest Bölge/İhtisas Serbest Bölgesi’nde yer alan şirketler
TÜBİTAK-Teydeb programını başarılı bir şekilde tamamlayan şirketler,
Marka tescil belgesine sahip şirketler,
Hizmet/Ürün tescil belgesine sahip şirketler,
Teknolojik Ürün Deneyim Belgesi’ne sahip şirketler,
Devlet Malzeme Ofisi Kataloğu’nda ürünü/hizmeti bulunan şirketler.
84Kaç Adet Firma E-Turquality’den Yararlanıyor?
Ekim 2024 itibarıyla; toplam 331 adet marka, 5973 sayılı Karar çerçevesinde desteklerden
yararlanmaktadır. 331 adet markanın 109 adedi Marka Programı, 222 adedi Turquality
Programı kapsamındadır. Toplam 58 adet marka, 2564 sayılı Karar (Hizmet Turquality)
çerçevesinde desteklerden yararlanmaktadır. 58 adet markanın 30 adedi Hizmet Marka
Programı, 28 adedi Hizmet Turquality Programı kapsamındadır. Toplam 30 adet marka, 5447
sayılı Karar (E-Turquality) çerçevesinde desteklerden yararlanmaktadır. Toplamda 419 adet
marka, Turquality kapsamındadır. Bu sayılar yeni başvurular sebebiyle çok sık değişmektedir.
85E-Turquality’de Hangi Harcamalar Desteklenir?
Stratejik iş planı desteği
Yazılım, mobil uygulama, dijital oyun, platform geliştirme desteği
Kiralama desteği
Pazara giriş desteği
Rapor ve veri analizi desteği
Belgelendirme desteği
Yurt dışı arama ve test desteği
Reklam, tanıtım ve pazarlama desteği
Ürün yerleştirme desteği
Danışmanlık desteği
Komisyon desteği
Yurt dışı ihale desteği
Yıldız Teknoloji Ofisleri desteği
Yurt Dışı Yüksek Katma Değerli Bilişim Yüklenici Projesi desteği
Veri merkezi desteği
Yurt dışı fuar/kongre/konferans/seminer katılım desteği
Yurt içi fuar/kongre/konferans/seminer katılım desteği
Yurt dışı şirket ve yurt dışında yerleşik şirkete ait marka/oyun/yazılım/aracılık platfomu
alımına yönelik danışmanlık desteği